Es mostren els missatges amb l'etiqueta de comentaris Arxiu. Mostrar tots els missatges
Es mostren els missatges amb l'etiqueta de comentaris Arxiu. Mostrar tots els missatges

dimecres, 8 de juny del 2011

9 de Juny: Dia Internacional dels Arxius

L'Arxiu Municipal de Betxí se suma a les commemoracions pel Dia Internacional dels Arxius, que se celebra cada 9 de juny. Per aquest motiu ens adherim al comunicat de l'Associació d'Arxivers Valencians:

El 9 de juny se celebra el Dia Internacional dels Arxius, en commemoració de la creació del Consell Internacional d'Arxius (CIA) per la UNESCO, en 1948.

Segons la CIA, els arxius representen una riquesa sense igual. Són el resultat de la producció documental de l'activitat humana i constitueixen el testimoniatge irreemplaçable de fets passats. Garanteixen el funcionament democràtic de les societats, la identitat dels individus i de les comunitats, i la defensa dels drets de l'home. Però es tracta d'objectes fràgils i vulnerables.

Els professionals dels arxius consagren els seus esforços per a protegir i garantir l'accés als arxius a través de la comunicació en la professió, l'establiment de normes, vetlen pel desenvolupament professional dels arxivers i la posada en obra del diàleg entre aquests, els qui prenen decisions, els productors i els usuaris dels arxius.

Un bon arxiu, exposa el CIA, no consisteix únicament a conservar documents per a la història i la investigació. Els arxius són essencials per a un bon govern. Gràcies a ells els governs poden rendir comptes i demostrar la seua capacitat per a promoure la democràcia. Una política de bona gestió dels documents i els arxius permet que un país comprenga els "qui, quan o com i per què" de les accions d'un govern.

Així doncs, l´Associació d´Arxivers i Gestors de Documents Valencians, aporta a la comunitat arxivística el video en youtube amb la conferència del Catedràtic de Dret Administratiu D. Ángel Sánchez Blanco que realitzarem per a tal esdeveniment l'any passat, i que encara no havíem tingut oportunitat de publicar en la web.

Felicitats a tots els arxivers i arxiveres per reivindicar la nostra professió i l'organització de la comunitat d'arxius, dedicada a promoure la conservació, desenvolupament, salvaguardar la memòria històrica i la utilització del patrimoni dels arxius.

El vídeo, el podeu veure en l'adreça web:
http://www.youtube.com/watch?v=Bnk-2yYvEtI

Esperem que siga del vostre interès

Salutacions

Associació d´Arxivers i Gestors de Documents Valencians AAV

dijous, 10 de febrer del 2011

DONACIÓ DEL FONS D'EL COL·LECTIU A L'ARXIU MUNICIPAL

En el darrer Ple ordinari, per unanimitat de tots els grups polítics, l'Ajuntament de Betxí va acceptar la cessió gratuïta del fons bibliogràfic, documental, fotogràfic i hemerogràfic de l'Associació Cultural “El Col·lectiu” per a l’Arxiu Municipal. Des d'aquest servei s'ha estimat que aquest fons és de gran utilitat social i cultural per al municipi, per la quantitat i qualitat de la documentació que hi conté. Per a la cessió dels documents s'ha signat un comodat entre l'Ajuntament i El Col·lectiu, en què es deixen clares les condicions d'accés, reproducció, etc.

El Col·lectiu” és una organització arrelada a Betxí amb més de vint-i-cinc anys d’antiguitat. El seus orígens són com a organització política d’esquerres (lligada durant molt de temps a EUPV però també alguns dels seus membres al PNPV), de fet, de les seues files han eixit tres regidors (Diego Chávez, Ramon Cardona i Miguel Ángel Guillén) i un diputat autonòmic (Ramon Cardona). Des del principi estigué vinculada al Moviment d’Objecció de Conciencia (MOC) i a l’objecció fiscal.. Amb el temps es va anar combinant l’acció política, amb l’acció social (mitjançant el moviment sindical, sobretot CC. OO i l’HOAC) I l’acció cultural (les Jornades Culturals d’El Col·lectiu). Actulament ha esdevingut una associació cultural amb molta activitat en el municipi de Betxí.

Totes aquestes activitats es reflecteixen en la documentació generada o rebuda per “El Col·lectiu” i que han decidit cedir a l’Arxiu Municipal. A més de la documentació d’arxiu pròpiament dita, el fons es completa amb una excel·lent col·lecció bibliogràfica i hemerogràfica formada per monografies, revistes, cartells, fullets, adhesius, fotografíes... Alguns d’aquests materials són avui en dia difícils de trobar, fins i tot en biblioteques publiques, la qual cosa els pot arribar a convertir en patrimoni bibliogràfic valencià, en cas de no trobar-se almenys un exemplar en tres biblioteques publiques. Pel que fa al volum, aquest és extens, encara per organitzar i normalitzar pel que fa a la seua ubicació. Ara caldrà realitzar un inventari, el qual servirà com a instrument de control i descripció del fons.

L'Arxiu Municipal de Betxí allotja a més del fons de l'Ajuntament pròpiament dit, altres fons d'interés per al Municipi, com el Fons Meneu-Monleón, el Fons de la Cambra Agrària o el Fons del Grup d'Investigació de Castelló. Ara s'hi afegirà el d'El Col·lectiu.

Des del servei d'Arxiu-Biblioteca només ens queda agrair a la gent d'El Col·lectiu aquesta cessió i el seu ineterés en dipositar-lo a les nostres instal·lacions.