Si mal no recorde, va ser el Nadal passat quan vaig entrar en una coneguda llibreria de Castelló (no volia dir el nom, però era Babel) i al costat de l'escala hi havia un anunci de lectors de llibres digitals (e-reader, e-book) de tinta electrònica (e-ink). Vaig estar mirant la propaganda, i fins i tot em van facilitar un per a que el tocara, el provara, el sopesara... I vaig fer la gran pregunta: "quant val un d'estos"? Ara no recorde la resposta, çò és, el preu, però em va semblar car. Vaig pensar que amb el preu d'un e-reader en tenia molts en format tradicional en paper.
Ara, amb un any per enmig, ho veig més com una oportunitat. Una oportunitat per la biblioteca i per als usuaris, sempre que els professionals sapiguem gestionar el canvi que suposa introduir un nou format. Per altra banda, res nou en la història de les biblioteques: des de ben antic les biblioteques han anat adaptant-se a l'aparició de nous formats i nous suports llibraris: tauletes d'argila, papir, el roll, el volum, el còdex, el pergamí... O no fa tant el cassette d'àudio, el CDRom, el DVD o les revistes electròniques, la introducció d'ordinadors a les nostres sales, etc. I això és el que passarà a partir d'ara: diversos formats conviuran en un mateix espai.
Ara ens haurem d'acostumar també a prestar libres digitals. Com? O bé amb el préstec també de lectors, per a aquells usuaris que no en disposen d'un o no puguen accedir-ne; o bé mitjançant el préstec dels llibres digitals de manera més o menys directa. En aquest darrer cas, i per la despesa que pot suposar per a les biblioteques, es podria fer de manera centralitzada a través de la web de la Xarxa de Lectura Pública valenciana , on l'usuari podria fer la cerca en l'opac, localitzar el llibre i descarregar-se'l després d'identificar-se. Això suposaria un estalvi econòmic en fer-se les compres de manera consorciada, i estalvi de temps pel que fa a la seua catalogació i classificació, en fer-se de manera cooperativa.
En qualsevol cas, l'important és que els llibres es lligen, siguen digitals o en paper. Per això vos deixe un video explicatiu de com usar alguns dels darrers 400 dispositius de coneixement bio-òptics organitzats d’alta tecnologia adquirits en estes últimes setmanes, i que encara funcionen sense cables, circuits elèctrics, sense bateries, i sense necessitat de connexió a la xarxa. Que gaudiu de la lectura!